Je prodej prostřednictvím více realitek dobrým řešením?

27.07.2017

   Jako se slétají racci na kus chleba, který jim hodíte, tak se na vás slétnou realitní makléři, když zjistí, že se chystáte prodat nemovitost. A naslibují vám modré z nebe, jen aby urvali svůj díl kořisti. Jak se jich zbavit? 


   Chystáte se prodávat nemovitost? A přemýšlíte, jak na to? Kamarádi vám radí. ať si to prodáte sami, vždyť na tom nic není. Ale vy byste se přesto raději spolehl na odborníka. Vždyť na trhu je tolik realitek, a makléřů ještě o moc víc. Ale jak vybrat toho pravého? A vybrat jednoho, nebo raději více? Vždyť deset zprostředkovatelů přinese desetkrát vyšší šanci na dobrý prodej, říkáte si. Ale není to tak.

   Počítejte s tím, že v okamžiku, kdy někde řeknete, že se chystáte prodávat nemovitost, se během pár dnů na vás slétne hejno realitních makléřů a všichni vás budou přesvědčovat, že právě oni jsou ti správní a nejlepší a jen oni vám prodají nemovitost nejrychleji a za nejlepší cenu a nebudou za to nic chtít. Tedy samozřejmě hmmmm, se spokojí s těmi ubohými 5% z ceny...A nezapomeňte připočíst DPH. To samozřejmě řeknou až po podepsání smlouvy. A vy podlehnete jednomu, druhému, třetímu.... a za pár dní visí na inzertních serverech váš dům či byt desetkrát, s deseti různými popisy, s mnoha chybami, a také, a to hlavně, s různou cenou. Pokud budete chtít za nemovitost dostat například 3.000.000, vsaďte se, že se inzerované ceny budou pohybovat od 2.990.000 nahoru, někde bude v ceně provize připočtena, někde ne. Případně se realitka snaží inzerovat co nejnižší cenu, protože předpokládá, že pak v záplavě stejných inzerátů zavolá případný zájemce jí, protože je nejlevnější. A vás už pak nějak "ukecá", abyste na nižší cenu kývl. A jak to působí na případného kupce je nasnadě. Už toto vícenásobné inzerování stejné nemovitosti působí na kupujícího odrazujícím dojmem. Nicméně pokud se mu nemovitost přesto líbí, osloví makléře s nejnižší cenou (protože na cenu slyší každý). A bude zřejmě následovat podobný rozhovor :

 "Dobrý den, viděl jsem inzerát na vámi nabízenou nemovitost v XY, rád bych se na ni zašel podívat."

"Ano, samozřejmě, jen musím zjistit, jestli náhodou není ještě prodaná, to víte, prodává nás ji deset, klidně už může být pryč. Nebo může být zarezervovaná. Musím zavolat majiteli a zeptat se ho, jak to vypadá".

Samozřejmě, pokud nemá makléř všechny informace, a ty nemůže mít, když nenabízí nemovitost exkluzivně, není schopen případného kupujícího správně informovat. A než je zjistí a případnému zájemci je sdělí, ten už si dávno dohodl něco jiného. Jak jinak by to vypadalo, kdyby mohl makléř na podobnou otázku odpovědět: 

"Ano, samozřejmě, nemovitost je volná, jsem předběžně s majitelem domluvený na prohlídkách ve všední dny po 18. hodině, kdy vám to bude vyhovovat?"

Asi si dokážete sami odpovědět na otázku, která varianta je lepší.

Přidám ještě nedávnou zkušenost z praxe, kdy získal majitel za svůj dům o více než 30% vyšší cenu, než požadoval, a to jen díky tomu, že nepodlehl tlaku realitních kanceláří a vybral si jednu, které dal možnost prodat jeho nemovitost exkluzivně. Za svůj domek na vesnici požadoval 1.200.000 Kč, během týdne se ozvalo devět vážných zájemců a vyvstala otázka, komu nemovitost prodat. Realitní kancelář zvolila možnost prodat dům zájemci, který nabídne nejvyšší kupní cenu. Všichni zájemci měli do určité doby poslat svou nabídku mailem na adresu kanceláře s tím, že nejvyšší nabídka bere. Nebudu vás napínat, dům se prodal za 1.600.000. Ale jak by to dopadlo, kdyby tuto nemovitost mělo v nabídce více kanceláří? Každá by snažila prodat co nejrychleji, okamžitě by sepsala rezervační smlouvu s prvním zájemcem, který přijde, protože by věděla, že když to neudělá ona, prodá jiná. A proto s vidinou byť menší provize volí cestu, která jejího klienta poškozuje a jde proti jeho zájmům. A ještě by prodávajícího přemlouvala, aby z ceny slevil, protože pak se kupec rychleji rozhodne. V konečném důsledku by prodávající dostal za svůj dům 1.100.000 a prodělal by půl milionu.

Je samozřejmé, že je těžké zvolit makléře, který pro vás udělá maximum, bude k prodeji přistupovat zodpovědně a bude hájit vaše zájmy a nikoli jen zájmy své. Proto je lepší uzavřít exkluzivní smlouvu na kratší dobu (obvyklé jsou tři měsíce), a v případě, že s prací makléře nebudete spokojeni, nebát se ji vypovědět. Nikde není psáno, že makléř nemovitost za tři měsíce prodá, ale musí vám být schopen říct, co vše pro prodej udělal, kolik jej zájemců oslovilo, a proč podle jeho názoru prodej ještě neproběhl a samozřejmě také navrhnout řešení. Pak je na vás, abyste zvážili, zda dát tomuto makléři ještě šanci nebo se obrátit na jiného.